Ons onderwijs



We bereiden onze leerlingen voor op hun toekomstige plek in de maatschappij. Om dit te bereiken, willen we iedere leerling de beste leeromgeving bieden. Dit doen we door ons te richten op de brede ontwikkeling van onze leerlingen en door opbrengstgericht te werken.

Leerlingen in het speciaal onderwijs hebben extra ondersteuning nodig om tot leren te komen. Zij hebben ook extra ondersteuning nodig bij de meer dagelijkse zaken zoals sporten, weerbaarheid en werknemersvaardigheden.

We willen het beste uit onze leerlingen halen, afgestemd op hun eigen niveau en gericht op de toekomst. Met specifieke expertise bieden we hen de ondersteuning en begeleiding die zij nodig hebben. Onze medewerkers bieden we vervolgens de mogelijkheden om zich verder te professionaliseren en specialiseren. Daarnaast investeren we in het delen van kennis. Zo kunnen we onze leerlingen in de toekomst nóg beter ondersteunen.

Ons onderwijs ^

Leerroutes

Leerlingen volgen de leerroute die past bij hun mogelijkheden. De leerroute draagt eraan bij dat leerlingen worden toe geleid naar een passend uitstroomprofiel: (examengericht) vervolgonderwijs, dagbesteding of arbeid. Er zijn binnen de scholen van De Onderwijsspecialisten zes leerroutes ingevoerd, aansluitend op het niveau van de leerlingen. Dit niveau is gebaseerd op het IQ, de sociaal-emotionele factoren en de mogelijkheden van de leerling. Met de invoering van leerroutes op alle scholen, zijn de in- en uitstroomcriteria overal gelijk. Dit draagt ertoe bij dat we de onderwijsresultaten goed kunnen volgen.

Ons onderwijs ^

Onderwijskwaliteit

In 2013 zijn we verder gegaan met het opbrengstgericht werken op onze scholen. Hierbij richten we ons op de doelgerichte en planmatige verbetering van de prestaties van de leerlingen in een omgeving waarin zij optimaal kunnen leren. Ook werken sinds 2013 alle scholen van De Onderwijsspecialisten met het ontwikkelingsperspectiefplan. Dit document beschrijft voor een periode van vier jaar de verwachte ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling en zegt iets over het uitstroomprofiel en welke leerroute hij gaat volgen. De Onderwijsinspectie heeft vertrouwen in ons onderwijs: alle negentien scholen van De Onderwijsspecialisten hadden in 2013 een basisarrangement.

Ons onderwijs ^

Kwaliteitszorg

In het voorjaar van 2013 hebben we samen met de scholen onze vierjarige cyclus kwaliteitszorg geëvalueerd. De basis van ons kwaliteitszorgsysteem is het kwaliteitskader, waarbinnen we beschrijven wat wij als De Onderwijsspecialisten belangrijk vinden en hoe we dit vertalen naar indicatoren en normen om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Uit de evaluatie bleek dat we tevreden kunnen zijn, maar er ligt de wens om hetgeen we binnen De Onderwijsspecialisten relevant vinden op het gebied van kwaliteit en kwaliteitszorg, verder te professionaliseren. Begin 2014 zal een tweejarenplan opgesteld worden met afspraken over toetsing, verslaglegging, verantwoording en een opbrengstenanalyse die voldoet aan de landelijke kaders. In 2014 worden hier verder handvatten voor ontwikkeld.

Ons onderwijs ^

Leeromgeving en ICT

Aansluiting van ons onderwijs bij de huidige digitale maatschappij vinden wij een noodzaak. Daarom geven we deze ontwikkelingen in 2014 een extra accent. Digitale middelen faciliteren onze leerlingen in het omgaan met hun beperking, kunnen hen uitdagen en helpen groeien in hun ontwikkeling en biedt hen de mogelijkheden om op maat te leren. Daarnaast kan de inzet van ICT ondersteunen bij het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind. In 2013 zijn voorwaarden gecreëerd om een impuls te geven aan het ICT-gebruik binnen onze scholen. Het vervolg bestaat onder meer uit het verder professionaliseren van ICT-faciliteiten en het ondersteunen van leraren. In 2014 werken we toe naar een onderwijsconcept waarin ICT een prominente plek heeft.

Ons onderwijs ^

Stevige plek

Samen met partners richten we ons op de ontwikkeling van onze leerlingen om hen een stevige plek in de maatschappij te laten verwerven. Het vinden van een structurele arbeidsplek, maar ook van een positieve vrijetijdsbesteding hoort daarbij. We vinden het belangrijk dat iedere leerling kan groeien en zo zelfstandig mogelijk kan functioneren, nu en in de toekomst.

Op het gebied van vrije tijd stimuleren we leerlingen om structureel te participeren in een sportvereniging of kunst- en cultuurinstelling. We doen dit aan de hand van stimuleringsprogramma’s op het gebied van sport, kunst en cultuur.
Twaalf van onze scholen waren in 2013 gecertificeerd als sportactieve school, wat betekent dat zij zich meer dan gemiddeld bezighouden met sport en gezondheid. Daarnaast hebben bijna al onze scholen combinatiefunctionarissen aangesteld om ervoor te zorgen dat leerlingen de weg naar de sportvereniging kunnen vinden. Het resultaat is dat zo’n 55% van onze leerlingen structureel lid is van een vereniging.

Op het vlak van kunst en cultuur hebben we in 2013 onder meer samengewerkt met kunstenaar Klaas Gubbels. Aan de hand van workshops waarin kop en schotels door leerlingen beschilderd zijn, hebben leerlingen kennis kunnen maken met kunst- en cultuuruitingen. De kunstwerken zijn te koop aangeboden. In 2014 gaat de opbrengst hiervan naar het Jeugd Cultuur Fonds Gelderland.

In 2014 krijgt vrijetijdsbesteding in de ontwikkeling van leerlingen een nog stevigere plek binnen de scholen. Met passend onderwijs willen wij onze scholen structureel verbinden met kunst- en cultuurinstellingen om onze leerlingen blijvend toe te kunnen leiden naar een positieve vrijetijdsbesteding.

Ons onderwijs ^

Ouders

Ouders en verzorgers zijn onze belangrijkste gesprekspartners, omdat zij de meeste ervaring hebben in de begeleiding van hun kinderen. Daarom stemmen we de begeleiding van onze leerlingen altijd met hen af. Op verschillende scholen worden ouders ook regelmatig uitgenodigd om terugkoppeling te geven over de samenwerking met de school. Dat helpt ons om het onderwijs en de betrokkenheid van ouders daarin nog beter vorm te geven. Daarnaast hebben onze scholen meer formele vormen waarin ouders betrokken worden bij het onderwijs, zoals ouderraden en medezeggenschapsraden. De gemeenschappelijke medezeggenschapsraden van De Onderwijsspecialisten overleggen regelmatig met elkaar om de gezamenlijke agenda´s op elkaar af te stemmen.

Ons onderwijs ^

Bekijk hier hoe wij samenwerken met ouders.

Ons onderwijs ^

Professionalisering



Er is veel aandacht besteed aan de professionalisering van leraren. Er zijn bovenschoolse scholingstrajecten geïnitieerd en uitgevoerd om de professionaliteit en kennis van medewerkers te vergroten. In ons opleidingsbeleid zijn doelstellingen geformuleerd op organisatieniveau, schoolniveau en het niveau van de professional.

In 2013 volgden vijfentachtig klassenassistenten, praktijkondersteuners en stagebegeleiders een intern scholingsprogramma. Vijfentwintig leraren hebben een pre-masterprogramma gevolgd met modules uit de opleiding Master Special Educational Needs (Master-SEN). Daarnaast volgden ongeveer vijftien leraren een masteropleiding en heeft een aantal leidinggevenden een universitaire master gevolgd of afgerond.

Daarnaast is er aandacht besteed aan het versterken van de arbeidsmobiliteit voor medewerkers en loopbaanmogelijkheden voor leraren. Dit onder meer door het inrichten van een mobiliteitscentrum en de uitbreiding van de functiemix voor leraren.
In maart 2013 vond Dé Studiedag plaats: een dag waarop alle collega’s van De Onderwijsspecialisten elkaar ontmoetten en kennis en expertise met elkaar deelden aan de hand van zestig verschillende workshops, lezingen en presentaties. Het delen van kennis is belangrijk om onze leerlingen de brede onderwijsondersteuning te bieden die nodig is. Naast Dé Studiedag besteden we hier tijdens scholingsbijeenkomsten, op het Digiplein (onze intranetomgeving) en in bovenschoolse vak- en expertisegroepen aandacht aan.

Professionalisering ^

Mobiliteit

Begin 2013 stond in het teken van de voorbereiding op de aangekondigde veranderingen van passend onderwijs, onder meer door het inrichten van een mobiliteitscentrum. Echter, een groot deel van de aangekondigde bezuinigingen werd uiteindelijk niet doorgevoerd. Wel zullen de komende jaren veel samenwerkingsverbanden in onze regio door leerlingenkrimp en de verevening minder geld krijgen om leerlingen extra ondersteuning te bieden. Vanwege de impact die dit heeft op onze organisatie blijft het ingerichte mobiliteitscentrum behouden en zal het zich richten op brede versterking van de arbeidsmobiliteit. Dit om loopbaanmogelijkheden te vergroten en afbouw van werkgelegenheid binnen de organisatie te kunnen opvangen.

Hieronder geven we een overzicht van de mobiliteitscijfers vanaf 1 januari 2013 tot begin juli 2013. Er waren 110 vacatures, waarbij er vanaf 1 januari 2013 sprake was van een vacaturestop.

Professionalisering ^

Functiemix

Op 1 augustus 2013 moest 11% van ons lerarenbestand volgens de cao over een LC-functie beschikken. De Onderwijsspecialisten beschikt van 445 fte over 49 fte leraren in de LC en voldoet daarmee aan de gestelde norm. De functiemix is bedoeld om de leraar carrièreperspectief te bieden en daarnaast de kwaliteit te verbeteren. De functiemix is vastgelegd in de cao.

Professionalisering ^

Sturing van de organisatie

In 2013 is de sturingsfilosofie van De Onderwijsspecialisten herijkt en werd deze vervolgens gebaseerd op het principe van ‘Sturen op waarden en loslaten op professionaliteit’. Deze sturingsfilosofie sluit aan bij onze missie, namelijk dat wij ons onvoorwaardelijk inzetten voor de ontwikkeling van elke leerling en dat we initiatief nemen om samen met anderen ons doel te bereiken: voor elke leerling een volwaardige plek in de samenleving.
Met deze sturingsfilosofie willen we medewerkers binden op basis van intrinsieke motivatie en gedeelde kernwaarden. In het najaar van 2013 is gestart met de ontwikkeling van een leiderschaps- en professionaliseringstraject binnen onze organisatie, waarbij het loslaten van de professional centraal staat. In 2014 zal hier een vervolg aan worden gegeven.

Professionalisering ^
top