Arbeidstoeleiding



In ons onderwijs staat de toekomst van de leerlingen centraal. We zien het als onze taak om iedere leerling voor te bereiden op een zo zelfstandig en geïntegreerd mogelijke plek in de maatschappij. Arbeidstoeleiding, het begeleiden van onze leerlingen naar een al dan niet betaalde baan of werkplek, heeft hiermee een belangrijke plaats in ons onderwijs en onze ondersteuning. In 2013 is aandacht besteed aan arbeidstoeleiding door middel van de inrichting van een bovenschools expertiseteam. De ondersteuning waarmee leerlingen naar een baan of werkplek worden begeleid, is hiermee verder geprofessionaliseerd.

Arbeidstoeleiding ^

Uitstroom naar werk

In ons onderwijs werken we met drie leerroutes die uitstromen naar een vorm van arbeid of arbeidsmatige dagbesteding. De leerroutes kenmerken zich door praktijkgericht onderwijs, waarbij theorie, praktijk en stage afgewisseld worden. In de onderbouw bieden we leerlingen naast basisvakken als Nederlands en wiskunde praktijkvakken aan, zoals creatief, houtbewerking, koken, tuin en ICT. In de klas ligt de nadruk op sociale vaardigheden en zelfredzaamheid. In de bovenbouw oriënteren leerlingen zich op verschillende praktijkroutes, zoals groen, creatief, metaalbewerking of verzorging. Aan de hand van gastlessen, bedrijfsexcursies en stages wennen leerlingen aan het arbeidsproces. Uiteindelijk stromen leerlingen uit naar een al dan niet betaalde baan of werkplek of stromen door naar vervolgonderwijs.

Arbeidstoeleiding ^

Stage

Stage neemt in ons onderwijs een centrale plek in. Op school of bij een bedrijf voeren leerlingen in de praktijk uit wat ze op school geleerd hebben. In de bovenbouw bieden we verschillende stagevormen aan, waaronder een interne stage, externe stage, zelfstandige stage of een stage in groepsverband. Bij iedere stagevorm wordt gekeken of de leerling toe is aan de volgende stap, waarbij een grotere mate van zelfstandigheid wordt gevraagd. We begeleiden onze leerlingen hierbij intensief, waarbij we vooral aandacht besteden aan hun mogelijkheden, ontwikkeling en zelfvertrouwen. Door het lopen van stages kunnen leerlingen vakkennis opdoen, ervaren wat past binnen hun mogelijkheden en leren zij omgaan met collega’s en leidinggevenden. Onze samenwerking met bedrijven is hierin van groot belang. In 2014 zal het uitbreiden van ons stage- netwerk wederom de nodige aandacht krijgen.

Arbeidstoeleiding ^

Bekijk hier hoe onze leerlingen aan het werk gaan.

Arbeidstoeleiding ^

Participatiewet

Onze ambities en de veranderingen in diverse wetgevingen vragen een actieve en alerte houding van onze organisatie. Zo zal in 2015 naar verwachting onder andere de Participatiewet in werking treden. Hierdoor wordt er van de leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs met een arbeidsvermogen van meer dan 20% verwacht om loonvormende arbeid te verrichten. Ten opzichte van de huidige situatie betekent het voor een behoorlijk aantal leerlingen dat momenteel uitstroomt naar de diverse zorginstellingen voor dagbesteding, dat dit na 2015 niet meer mogelijk is. Zij zijn zeer waarschijnlijk aangewezen op werkplekken binnen het vrije bedrijf. Deze ontwikkeling vraagt van ons om onze leerroutes die nu nog vaak toeleiden naar arbeidsmatige dagbesteding verder aan te scherpen, om op die manier werken naar (gedeeltelijke) loonwaarde mogelijk te maken. Daarnaast is in het kader van de Participatiewet eind 2013 een nulmeting gedaan onder onze scholen die leerlingen in leerroute 3, 4 en 5 (uitstroom arbeidsmatige dagbesteding en arbeid) hebben. Doel daarvan was om de huidige kennis, expertise en werkwijze op het gebied van arbeidstoeleiding verder te onderzoeken. Op basis van de resultaten zullen wij in 2014 onze scholen verder ondersteunen in hun processen met betrekking tot arbeidstoeleiding. Daarnaast gaan we scholen helpen om onderling meer de verbinding te zoeken en zo specifieke kennis en expertise rondom arbeidstoeleiding beter te benutten.

Arbeidstoeleiding ^