JAARVERSLAG
2019
INNOVEREN

Innovatieve ontdekkingsreis in het iXperium

Peter Paul Braam bezoekt iedere dinsdag het iXperium in Arnhem. In dat innovatie-lab duikt hij samen met zijn leerlingen in de wonderen van de ict-wereld. Je kunt er met drones experimenteren, 3D-ontwerpen maken en printen, robots besturen met een iPad, met een vr-bril op rondkijken op plekken ver weg. ‘Echt 100% leuker dan de strakke formule van het traditionele onderwijs.’

Het is moeilijk Peter Pauls enthousiasme over het iXperium te evenaren, maar Elle Peters steekt hem duidelijk naar de kroon. ‘Innoveren om het innoveren, daar heb je niets aan. Wat wij bij het iXperium doen, noem ik sociale innovatie: leerlingen ontwikkelen zich op zoveel meer gebieden dan alleen ict.’

Op de vleugels van passie

Peter Paul noemt als voorbeeld de jongen die wat schuw en onzeker is. ‘Die heeft enorme affiniteit met ict, weet er heel veel van, maar werkt het liefst in zijn eentje: contact met anderen gaat hij van nature wat uit de weg. Maar nu is hij gekoppeld aan de begeleider van basisschoolleerlingen, als personal assistent. En dan zie je hem opbloeien.’ Dan heeft Elle ook een goed voorbeeld. ‘Weet je nog, die leerling die zich helemaal verdiept had in drones? Zijn kennis daarover gaf hem het vertrouwen om zelfstandig naar een andere locatie te reizen en daar een workshop te verzorgen. Dat waren drie vliegen in één klap: ict-kennis uitgebreid, OV-angst overwonnen en presentatietechniek verbeterd. Gewoon door uit te gaan van zijn passie - drones - in plaats van wat hij jarenlang niet durfde.’

De ronkende motor van innovatie

De bezoeken aan het innovatie-lab leveren ook voor leraren wat op, vertelt Elle. ‘Het iXperium kan hen op weg helpen naar andere vormen van onderwijs. Zo is er een leraar die bij het iXperium heeft ontdekt hoe je met Prowise Presenter mooie lessen voor en met leerlingen kunt maken. Hij zette een training op voor zijn directe collega’s en wordt nu gevraagd om die training ook op andere scholen van De Onderwijsspecialisten te geven.’

Peter Paul herkent die groei. ‘Ik was zo groen als gras toen ik de eerste keer bij het iXperium binnenliep, maar je ontdekt er zulke mooie oplossingen. Ik dien de lesstof nu bijvoorbeeld in kleine blokjes op, via het digibord of met een Chromebook. Dat past veel beter bij de korte concentratieboog van mijn leerlingen. Als ik steeds maar zelf sta te praten, ben ik ze zó kwijt.’

Vrijheid als routekaart

In het iXperium is het nooit een probleem om de aandacht vast te houden. Dat zit hem in de vrijheid die leerlingen krijgen om zelf te kiezen wat ze er doen, vertelt Peter Paul. ‘Die plek, waar altijd iets te ontdekken is, is een uitstekend vertrekpunt voor (ongemerkt) leren. Zie je weer iets raadselachtigs? Lees maar eens wat erbij geschreven staat. Hup: daar train je het begrijpend lezen. Wil je met Tinkercad een 3D-sleutelhanger ontwerpen? Bam: in één moeite door oefen je je fijne motoriek en je ruimtelijk inzicht.’

En dat geldt net zo goed voor de leerlingen op het laagste niveau, vult Elle aan. ‘Ook zij zijn bij het iXperium uit te dagen. Laat ze maar zelf op een knop drukken om mooi licht te laten schijnen: eigen regie in het snoezelen.’ Elle’s voorbeelden buitelen over elkaar heen. ‘We zijn ook nepnieuws gaan maken en gaan vloggen met een meisje dat online met iedereen praat, zonder gevaar te zien. Zodat ze ontdekte: niet alles wat je ziet, klopt met de werkelijkheid.’

Inspirerende mengelmoes

De leerlingen halen ook veel uit de andere bezoekers van het iXperium en uit de locatie, vult Peter Paul aan. ‘Ze lopen er basisschoolleerlingen tegen het lijf en ook mbo’ers en hbo’ers – en dat mengt allemaal heel natuurlijk. Dat leert je dat sommige dingen eng lijken, maar in de praktijk heel erg meevallen. En dat het iXperium onderdeel van de HAN is, is natuurlijk helemaal geweldig: de leerlingen zijn enorm trots om daar rond te mogen lopen.’

Het iXperium helpt leerling en leraar om in oplossingen te denken, om nieuwsgierig te zijn. Ook als je daar onzekerheid voor moet overwinnen, ook als je nog niet alles weet of kunt. ‘Precies wat nodig is om voorbereid te zijn op een samenleving die veel vraagt en snel verandert’, volgens Elle. Peter Paul haakt daar onmiddellijk op aan: ‘De iXperiumdag is voor mij echt de krent uit de onderwijspap.’ Dat is hem ook steevast aan te zien, bevestigt Elle lachend: 'Op de dinsdagen ben jij een heel ander mens! Mooi wat zo’n prikkelende omgeving in iedereen losmaakt.'

Elle Peters
beleidsadviseur Onderwijs & ICT

Peter Paul Braam
leraar op De Toekomst

Top