kerncijfers >
onderwijsresultaten >
SPECIAAL ONDERWIJS
Samenwerking in het speciaal onderwijs

Onze focus ligt op het bieden van totale kwaliteit voor onze leerlingen. Kwaliteit in de klas, maar ook in alles dat verder nodig is om onze leerlingen de kansen te bieden waar zij recht op hebben. We werken hiervoor nauw samen met ouders, gemeenten en andere organisaties voor speciaal onderwijs. Zo werken we op meerdere scholen volgens het Eén Kind Eén Plan-principe waarbij school, revalidatie, (jeugd)zorg en ouders samenwerken vanuit een gezamenlijk ontwikkelingsplan. We werken samen met gemeenten aan een goede fysieke leeromgeving en bieden onze leerlingen kansen om actief te zijn op het gebied van sport en cultuur. De uitvoering van Bal Spécial waaraan leerlingen van alle scholen van De Onderwijsspecialisten deelnamen, is hiervan een prachtig voorbeeld. Ook zijn we in 2015 gestart met onderwijsinhoudelijke samenwerking met Scholengemeenschap De Brouwerij en De Ambelt.

Naar boven
De iPad als leermiddel

De iPad als leermiddel



Op een groot aantal van onze scholen worden iPads ingezet om het onderwijs te verrijken. Op de ene school kunnen leraren en leerlingen een aantal maanden met de iPad experimenteren, op een andere school verzamelen leerlingen beeldmateriaal van hun leerproces om hun regierol te versterken. Deze twee voorbeelden zijn slechts een greep uit de grote diversiteit aan de inzet van tablets in ons onderwijs. Ook leraren leren hiervan!

In groep 7/8 van De Fonkel worden iPads zowel in het klaslokaal als bij bewegingsonderwijs ingezet. Leerkracht Remco Baron zet de iPad en videofeedback in als feedbackinstrument tijdens zijn gymlessen. Deze middelen dragen bij aan de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Door opnames te bekijken die tijdens de les van hen gemaakt worden, krijgen zij meer inzicht in wat ze doen en hoe ze bewegingen en hun onderlinge samenwerking kunnen verbeteren.

Naar boven
De fijne kneepjes van het vak
Leerkracht/intern begeleider Aniek van den Brand: “Contact maken met leerlingen is de basis.”

De fijne kneepjes van het vak



Het Kroonpad heeft in samenwerking met het Leidsche lectoraat Residentiële Jeugdzorg onderzoek gedaan naar het leer- en werkklimaat op school, vanuit de overtuiging dat er meer dan het gebodene nodig is voor leerlingen in leerroute 1 en 2 met een complexe zorgvraag. Het doel is het vinden van de fijne kneepjes van het vak en leren van elkaar.

Het leerklimaat is onderzocht door het uitvoeren van observaties. Uit de resultaten bleek dat leraren responsief zijn naar leerlingen en dat zij goed rekening houden met de meervoudige lichamelijke en psychische beperkingen van leerlingen. Ook scheppen zij samen met revalidatiecentrum Klimmendaal de juiste voorwaarden voor leerlingen om tot ontwikkeling te komen. Leerkracht en intern begeleider Aniek van den Brand vertelt: ”Contact maken met leerlingen is de basis; ben je nabij? Toon je volledige aandacht? Krijgt de leerling een veilig gevoel zodat hij of zij tot leren kan komen? Het onderzoek heeft ons bewuster gemaakt van wat er aan voorwaarden en veiligheid nodig is.”

Directeur Frank Spiegelenberg vertelt over de onderzoeksresultaten: “De verschillen tussen leraren zijn niet groot, maar maken wel doorontwikkeling mogelijk via gerichte feedback en vervolgmetingen in schooljaar 2016-2017. Het onderzoek heeft geleid tot reflectie, inzicht en transparantie in ons team.”

Naar boven
Crisisinterventie

Crisisinterventie



Wanneer acute handelingsverlegenheid ontstaat op een reguliere basisschool, biedt het crisis-arrangement binnen De Ommezwaai een oplossing: de leerling kan onderwijs blijven volgen en de onderwijsbehoeften worden in kaart gebracht. Een crisisplaatsing biedt een tijdelijke interventie waarin maatwerkbegeleiding voorop staat.

Een tijdelijke crisisplaatsing is ingrijpend voor zowel leerling als ouders. Zo’n beslissing wordt dan ook niet snel genomen. Deze noodoplossing komt pas in beeld wanneer de reguliere school alle andere mogelijkheden heeft verkend en de leerling is besproken in het Zorg Advies Team én in het crisisoverleg van het samenwerkingsverband. De ouders en de leerling maken vervolgens kennis met de school en als ook de ouders akkoord gaan met de plaatsing, worden er concrete afspraken gemaakt. De intern begeleider van de basisschool volgt de crisisinterventie op De Ommezwaai. Na drie maanden wordt een vervolguitspraak gedaan over de voortgang in de vorm van terugplaatsing of verwijzing.

Naar boven