kerncijfers >
onderwijsresultaten >
PRIMAIR ONDERWIJS
Samenwerking met primair onderwijs

Passend onderwijs heeft eraan bijgedragen dat we nog intensiever met het regulier onderwijs samenwerken dan voorheen. Samen met basisscholen in de acht samenwerkingsverbanden voor primair onderwijs waarvan we deel uitmaken, ontwikkelen we arrangementen om te voorzien in de ondersteuningsbehoeften van leerlingen. Met kennis en expertise uit het speciaal onderwijs, ondersteunen we onze reguliere partners onder meer met de inzet van gespecialiseerde medewerkers en het coachen van schoolteams zodat zij zélf ondersteuning kunnen bieden. Ook adviseren wij in de begeleiding van ouders, delen we onze kennis en zoeken we aansluiting in onder meer gezamenlijke huisvesting, zoals in Kindcentrum Borgele.

Naar boven
Integratief onderwijs
Monique Terpstra, moeder van Fleur: “De combinatie van speciaal en regulier onderwijs sprak ons bijzonder aan”

Integratief onderwijs



Lichtenbeek en reguliere basisschool De Esdoorn vierden het eerste lustrum van ‘Samen Leren in de Betuwe’, een groep leerlingen die extra zorg en aandacht nodig hebben op de reguliere basisschool. Wat destijds begon als een vernieuwende en unieke samenwerking, is uitgegroeid tot echt integratief onderwijs.

In 2010 startte op De Esdoorn in Elst een groepje leerlingen dat voorheen naar het speciaal onderwijs ging. Fleur was één van deze leerlingen. “De combinatie van speciaal en regulier onderwijs sprak ons bijzonder aan”, zegt haar moeder Monique Terpstra. (bron: De Gelderlander 23 november 2015)

Vijf jaar later volgen 23 moeilijk lerende kinderen, waaronder Fleur, een gedeelte van hun onderwijs in een ‘gewone’ klas. Het gaat om leesonderwijs, gym en themaonderwijs. Er wordt zo veel mogelijk samengewerkt met de leerlingen in reguliere groepen van De Esdoorn. Het uitgangspunt in het onderwijsaanbod is ‘gewoon als het kan, speciaal als het moet’. Daarnaast krijgen de leerlingen les van gespecialiseerde leerkrachten en klassenassistenten van Lichtenbeek in een eigen klas op De Esdoorn. Ze worden enkele uren per week voor hun zorg ondersteund door Driestroom. “Een prachtig voorbeeld van passend onderwijs”, aldus Linda van Raaij, leerkracht en coördinator Samen Leren in de Betuwe.

Naar boven
Stimuleringsgroep
Chris Adriaansen, directeur De Wegwijzer: “We hebben met de stimuleringsgroep thuisnabij, integratief onderwijs ontwikkeld.”

Stimuleringsgroep



In samenwerking met De Wegwijzer in Ede, kent de school voor speciaal basisonderwijs De Vogelhorst in Barneveld een stimuleringsgroep voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren. Dit arrangement, ondersteund door het samenwerkingsverband Rijn & Gelderse Vallei, is een onderwijsaanbod voor zeer moeilijke lerende leerlingen met een hoog cognitief niveau. In de stimuleringsgroep werken leerlingen enkele dagdelen per week aan zelfstandig, planmatig en taakgericht werken. Vervolgens kunnen ze het geleerde toepassen tijdens de overige lessen in hun stamgroep.

In de stimuleringsgroep heerst rust en structuur. Leerkracht Jenneke Geerts begeleidt de leerlingen individueel of in tweetallen. Ze legt op een kalme manier uit, herhaalt en geeft positieve feedback. Ook de leerlingen onderling geven elkaar complimentjes, met volle aandacht.

Per leerling wordt gekeken naar zijn of haar onderwijsbehoefte op de gebieden leren leren en sociaal-emotionele ontwikkeling. Aan de stimuleringsgroep is zowel een gespecialiseerde leerkracht van De Wegwijzer als een leerkracht van De Vogelhorst verbonden. Chris Adriaansen, directeur van De Wegwijzer, licht toe: “De leraren van de stimuleringsgroep delen hun kennis en bevindingen met de leraren van de stamgroepen, zodat ook hier het geleerde in de praktijk wordt gebracht. De stimuleringsgroep kent een uitstroom van 80% richting het regulier praktijkonderwijs.”

Naar boven
Excellent in leesonderwijs

Excellent in leesonderwijs



Binnen De Linde in Deventer staat leren door middel van lezen centraal. De school streeft ernaar dat alle leerlingen de school functioneel geletterd verlaten. Uitgangspunt daarbij is het belang van goed leren lezen: leesvaardigheid is de meest cruciale voorwaarde voor succes in de huidige en toekomstige samenleving. De Linde werkt in haar leesonderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen met de LIST-methodiek, waarin het verhogen van de leesmotivatie een belangrijk aspect is.

De Linde deelt haar expertise binnen Sine Limite, het samenwerkingsverband voor PO in Deventer en omstreken. Op verzoek van reguliere scholen worden workshops gegeven over het in praktijk brengen van kwalitatief goed leesonderwijs. Begin 2016 ontving De Linde het predicaat Excellente School vanwege haar uitblinken op het gebied van leesonderwijs.

Directeur Joke Tijhuis legt uit: “We maken de leerlingen spelenderwijs vertrouwd met letters en woorden. Door vanuit beleving en plezier te laten leren, kunnen leerlingen die niet of nauwelijks kunnen lezen toch woorden herkennen en op de juiste manier toepassen. Leerlingen die ergens plezier in krijgen, zijn gestimuleerd om datgene meer te gaan doen. Er is sprake van een significante verbetering van de leesresultaten van onze leerlingen, onder meer door effectieve instructie, het gebruikmaken van verschillende zintuigen en het inzetten van meer leestijd. Deelname aan het project Lezen IS Top (LIST) heeft veel veranderd binnen De Linde. Er wordt opbrengstgericht en data gestuurd gewerkt. Leerlingen zijn meer gemotiveerd en hebben een hoger technisch leesniveau.”

Naar boven