Andere benadering arbeidsmarkt
Het eerste speerpunt dat werd geformuleerd, was een andere benadering van de arbeidsmarkt. Daar is een project uit voortgekomen dat in 2019 goed op stoom is gekomen. Elders in dit jaarverslag vertellen Marieke, Willy en Peter er uitgebreid over. In de kern draait het om effectievere werving van nieuwe medewerkers én om het binden en boeien van bestaande medewerkers. Om dat te bereiken, hebben we onder meer een recruiter aangesteld, initiatieven ontplooid om zij-instromers te trekken, en scholing georganiseerd voor medewerkers die met specifieke doelgroepen werken.
Welkom en wegwijs
We kunnen het arbeidsmarktprobleem niet oplossen met enkel werving. Net zo belangrijk is het dat de mensen die we hebben, graag bij ons blijven. Daar hoort ook bij dat nieuwe collega’s zich welkom voelen en snel wegwijs raken in de organisatie. In de praktijk bleek dat een prettige landing niet altijd vanzelfsprekend was. Daarom hebben we op schoolniveau én bovenschools een onboardingsprogramma opgezet. En hebben we speciale online onboardingspagina’s ontworpen, die per school aan te passen zijn. Daar vinden nieuwe collega’s snel en overzichtelijk de belangrijkste informatie over hun nieuwe werkplek.
Anders organiseren
Zelfs als iets best goed gaat, is niet gezegd dat het niet beter kan. Het speerpunt Anders organiseren draait om de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat de opbrengst voor leerlingen zo groot mogelijk wordt, terwijl we óók het werk van onze leraren en onderwijsondersteuners prettiger maken. Daarvoor denken we bewust buiten de gebaande paden. Een voorbeeld: het uitgangspunt is dat leerlingen altijd begeleiding van een leraar hebben, terwijl het voor sommige leerlingen bij bepaalde onderwerpen misschien wel beter is om ze te laten begeleiden door een onderwijsondersteuner. Als het gaat om zaken waar zo’n ondersteuner veel praktijkervaring mee heeft, bijvoorbeeld. We weten dat dat andere dingen teweeg kan brengen bij leerlingen, en dus zoeken we met de scholen bewust naar momenten waar we die meerwaarde tot uiting kunnen laten komen.