kerncijfers >
onderwijsresultaten >
VOORTGEZET ONDERWIJS
Samenwerking met voortgezet onderwijs

Met onze expertise werken we nauw samen met partners in de negen samenwerkingsverbanden voor voortgezet onderwijs waarin De Onderwijsspecialisten participeren. Dat doen we onder meer met trajectklassen. Leraren uit het speciaal onderwijs begeleiden leerlingen met bijvoorbeeld autisme in speciale klassen op de middelbare school. Ook begeleiden we leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben in het praktijkonderwijs en werken we samen met het regulier onderwijs binnen de Academie voor Zelfstandigheid. Zo realiseren we samen een passend onderwijsaanbod voor leerlingen en dragen we bij aan hun ontwikkeling, schoolloopbaan en een plek in de samenleving.

Naar boven
Onder één dak

Onder één dak



In maart van 2015 is het voortgezet speciaal onderwijs van De Onderwijsspecialisten in de Achterhoek samengegaan onder de naam Het Bariet. De nieuwe school in Lichtenvoorde is onder één dak gehuisvest met Scholengemeenschap Marianum, waar regulier voortgezet onderwijs geboden wordt. De locatie van Marianum is verbouwd ten behoeve van de komst van de bijna 130 leerlingen van Het Bariet. Uitgangspunt in de gezamenlijke huisvesting is een gedeelde visie op de ontwikkeling van leerlingen: actief burgerschap en sociale integratie bevorderen door diversiteit, met de school als afspiegeling van de maatschappij.

En van integratie is volop sprake; een aantal leerlingen van Het Bariet volgt aardrijkskunde, geschiedenis en techniek bij Marianum en doet hierin mee met de reguliere klas. Dit zorgt voor een unieke dynamiek in de groep: de leerlingen leren van elkaar op sociaal gebied. Hierbij staat elkaar accepteren en respecteren centraal. De leerlingen van Marianum raken steeds vertrouwder met de werkplekken van het Bariet. Samenwerking is er eveneens op het gebied van beeldende vorming en muziek, in de vorm van het schoolconcert. In de catering werken de leerlingen van beide scholen samen en ook de repro is geïntegreerd. Zo beperken de interne stage-werkzaamheden van de leerlingen zich niet tot Het Bariet, maar vullen ze bijvoorbeeld ook het papier van de kopieerapparaten van Marianum. De samenwerking wordt als positief ervaren door alle partijen.

Naar boven
Samenwerking in de praktijk

Samenwerking in de praktijk



De Toekomst in Ede biedt zeer moeilijk lerende leerlingen de uitdaging om zich te ontwikkelen in het regulier onderwijs, met uitstroomperspectief naar een vervolgopleiding of een arbeidscontract. Hiervoor werkt De Toekomst samen met het Praktijkonderwijs van vmbo-school De Meerwaarde in Barneveld. Wat enkele jaren geleden is gestart als een pilot, is uitgegroeid tot een arrangement.

Om de leerlingen in het Praktijkonderwijs goed en intensief te begeleiden werken de scholen samen, waarbij De Toekomst kennis en expertise beschikbaar stelt. De leerlingen krijgen extra ondersteuning op het gebied van taal, lezen en rekenen. Marij van Baaren, als leraar van De Toekomst werkzaam op De Meerwaarde, vertelt: “We hebben veel ingezet op taal- en leesonderwijs. Ook bieden we hulp bij klokkijken, tijdsbegrip (maanden, dagen, jaren) en motorische ondersteuning. Bij klassikale lessen ligt het tempo soms te hoog voor sommige leerlingen, zij krijgen dan extra begeleiding “.

De leerkracht praktijkonderwijs van De Meerwaarde vult aan: “Voor de leerlingen is het de normaalste zaak dat er extra ondersteuning is. Ze zijn echt uit hun hum als Marij er niet is want dan missen ze de extra aandacht, ondersteuning en uitleg. Als leraren ondersteunen we elkaar. We overleggen veel en wisselen met elkaar uit wat we zien en wat we gaan doen, maken gebruik van elkaars deskundigheid. “

Naar boven
Expertise Passend onderwijs
Erica Jordans, Samenwerkingsverband Voortgezet (Speciaal) Onderwijs 25.06: “Iemand die het overzicht heeft en op leerling niveau meedenkt over plaatsing heeft enorme meerwaarde.“

Expertise Passend onderwijs



Wordt een toelaatbaarheidsverklaring wel of niet toegekend? Hoe kunnen we het beste tegemoet komen aan de behoeften van de leerling, binnen of buiten het speciaal onderwijs? Om specialistische expertise zo goed mogelijk en naar behoefte in te zetten op reguliere scholen, hebben De Onderwijsspecialisten Ageeth Boverhuis aangesteld als contactpersoon. Samenwerkingsverbanden kunnen onze contactpersoon benaderen voor complexe en specifieke vraagstukken rond de plaatsing van leerlingen en hun ontwikkelingsperspectiefplannen.

Erica Jordans, orthopedagoog bij Samenwerkingsverband V(S)O 25.06, vertelt: “We beschikken nu over één aanspreekpunt waarmee we het vso kunnen bereiken. Iemand die het overzicht heeft en op leerling niveau meedenkt over plaatsing heeft enorme meerwaarde. Er is nu sprake van meer uniformiteit in de aanmeldingsprocedure en meer coherentie tussen de verschillende scholen binnen ons samenwerkingsverband.”
“De contactpersoon vervult een duidelijke signaalfunctie’, aldus Ilona Parren, eveneens orthopedagoog bij Samenwerkingsverband V(S)O 25.06. “Wij hebben veel contact met bezorgde ouders. Het is fijn om dan één aanspreekpunt binnen het vso te hebben om de zorg mee te delen. De mediërende rol van onze contactpersoon is echt een meerwaarde van De Onderwijsspecialisten. Zij is het verlengstuk richting vso-scholen, de schakel tussen de schooldirectie en het samenwerkingsverband.”

Ook draagt de contactpersoon eraan bij dat het plaatsingsproces vlot verloopt. Ageeth vertelt: “Voor een leerling was een toelatingsverklaring aangevraagd maar nog niet afgegeven, hiervoor was nog een hulpverleningsplan nodig. Onderdeel van dit plan was een gesprek met school, de hulpverlener en met mij. Ik heb in dit gesprek advies uitgebracht, waarna de leerling geplaatst kon worden met een hulpverleningsnetwerk om zich heen.”

Naar boven